در شبکه های اجتماعی هوادار ما باشید
صفحه اصلی تالار گفتمان آرشیو عضویت ورود نقشه سایت خوراک تماس با ما درباره ما توره چیست؟
موضوعات




































آرشیو
  • 1398
  • لینک های دوستان
    نظرسنجی
    نظرتان در مورد سایت توره چیست؟





    فروش رمان فانتزی


    راه های اطلاع از قیمت و روش خرید


    >ورود به صفحه نویسنده<


    ارسال پیامک به نویسنده:

    +98 937 750 1095

    جهی: دختر اهریمن

    517 بازدید یکشنبه 22 دي 1398 بر اساس مناطق,خاورمیانه,بر اساس موضوع,شیاطین,
    لایک: نتیجــــه : 0 امتیــــاز توســـط 0 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 0
    در اساطیر #آریایی و دیانت #زرتشتی سخن از "دیوان" بسیاری به میان آمده. آنها به صورت عمده حاصل ذات پلید #انگره_مینیو یا #اهریمن هستند و معمولا موکل بر قسمت خاصی از ناپاکی که در تقابل با امشاسپندان و ایزدان و توکل آنان قرار میگیرند. در این میان دیوهای مونث از حیث تعداد کمترند. اما باید بدانیم که دیوها همواره مذکر نیستند. یکی از معروفترین دیوهای مونث در اساطیر #آریایی، #جهی_دیو است.

    #جهی دیو مونث موکل بر بی عفتی و فاحشه گریست. در آیین #مزد_یسنا او را در تقابل با امشاسپند #سپنتا_آرمئیتی و ایزد #آناهید (که هر دو بار نمودی از پاکی و عصمت را به دوش میکشند) معرفی کرده اند. در #گاهان #اوستا نامی از وی برده نمیشود. اما #یسنه به وضوح از او نام برده و در #بندهشن نقش تخریبگر غیر قابل چشم پوشی او در جنگ همیشگی روشنی و تاریکی به خوبی به تصویر کشیده شده است.

    او را "جادوگر"، "شهوت انگیز" و پناه دهنده گناهکاران و ددمنشان دانسته اند. اوستا از او با نام #جهیکا (Djahikā) یاد کرده و در یسنا در وصفش چنین میخوانیم:
    "به جهیکای جادوگر، شهوتران، نهانکار، که منش خویش را رها می کند به سان ابر باد برده، به تباه کنندهﻯ پیکر پرهیزگار، ای هوم زریون بزن گرز را!"

    #جهی نامی عام برای تمامی زنان بدکار نیز محسوب میشود. در #وندیداد آمده که #زرتشت از #هورمزد می پرسد که "چه کسی ترا به تلخ ترین اندوه دچار میکند؟" و هورمزد پاسخ میﺩهد که "چنین کسی جهی است که به روسپی گری در پی "اَشَوَن" (پارسا) و مزدا پرست و نیکوکار میﺭود و دربارهﻯ او آمده که نگاه او یک سوم گیاهان و رستنیها را پژمرده می کند و نزدیک شدن بدو یک ﺳوم اندیشهﻯ نیک، گفتار نیک و کردار نیک را میکاهد!"

    #بندهشن نقش تخریبگر #جهیکا در آفرینش آغازین را اینگونه شرح میدهد که:
    "در دین گوید که اهریمن هنگامی که از کار افتادگی خویش و همهﻯ دیوان را دید، گیج شد و سه هزار سال به گیجی فرو افتاد. در آن گیجی، دیوان کماله جدا جدا گفتند که برخیز پدر ما! زیرا آن کارزار کنیم که هورمزد و امشاسپندان را از آن تنگی و بدی (رسد). آن اهریمن تبهکار آرام نیافت و به سبب بیم از مرد پرهیزگار ( #کیومرث )، از آن گیجی برنخاست، تا آنکه #جهی تبهکار، با بسر رسیدن سه هزار سال آمد، گفت که برخیز پدر ما! زیرا من در آن کارزار چندان درد بر مرد پرهیزگار و گاو ورزا هِلَم که به سبب کردار من زندگی نباید. فره ایشان را بدزدم، آب را بیازارم، همهﻯ آفرینش هرمزد آفریده را بیازارم. او آن بدکرداری را چنان به تفصیل برشمرد که اهریمن آرامش یافت، از آن گیجی فراز جَست، سر جهی را ببوسید. این پلیدی که دشتانش خوانند بر جهی آشکار شد."

    بدین گونه اهریمن که در پی اغوای جهی آمادهﻯ تازش به جهان هورمزدی بود، برای سپاس گزاری، از جهی خواست تا آنچه کام اوست را از وی بخواهد و چون هورمزد میﺩانست که اهریمن قادر به برآوردن آرزوی جهی است پس آن تن زشت اهریمن را چون مردی جوان و پانزده ساله بدو نمود و جهی دل بدو بست و مرد کامگی را خواست. این اسطوره یادآور افسانهﺍی است که بنا بر آن، هورمزد، #نرسی را چون مردی پانزده ساله آفرید و او را برهنه در پس اهریمن قرار داد تا زنان با دیدن او دل در او بندند و او را از اهریمن بخواهند. در اساطیر مانوی نیز این اسطوره آمده است، ایزد #نریسف در متن های پارتی همین کار را انجام میﺩهد و خود را چون جوانی برهنه و زیبا به دیوان میﻧماید.

    با تمام این اوصاف نقش جهی در اسطوره های فرابندهشنی و پس از آفرینش کمرنگ میشود و در دیانت زرتشتی بیشتر سخن از #ناگهیس (کماله دیو مصاف #اسپندارمذ امشاسپند) در میان است که او موجبه ناپاکی و وسوسه گر به فاحشگی و بی عفتی است.

    برچسب ها :


    پست های مرتبط :


    ارسال نظر
    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
    کد امنیتی
    رفرش
    کد امنیتی
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]

    آغاز پیش فروش رمان فانتزی ندای اوراکل

    برای اطلاع از قیمت و روش خرید به کانال ندای اوراکل وارد شوید


    https://t.me/calloforakel


    آمار
    سخنان بزرگان
    موسیقی برگزیده


    عنوان: سهراب و گردآفرید

    فولکلور: آریایی

    ماهنامه‌ قلمرو خیال
    ما را دنبال کنید
    آمار
    آمارگیر
      آمار مطالب
      کل مطالب : 143
      کل نظرات : 0
      آمار کاربران
      افراد آنلاين : 1
      تعداد اعضا : 12
      آمار بازديد
      بازديد امروز : 71
      بازديد ديروز : 48
      بازديد کننده امروز : 20
      بازديد کننده ديروز : 31
      گوگل امروز : 14
      گوگل ديروز: 24
      بازديد هفته : 71
      بازديد ماه : 1,575
      بازديد سال : 76,054
      بازديد کلي : 131,099
      اطلاعات شما
      آي پي : 34.231.243.21
      مرورگر :
      سيستم عامل :
    مطالب جدید
    • اوغوز بایرامی تا ارکنه قون
    • عید نوروز در اساطیر آریایی
    • ریگ ودا
    • پایان دوران الف ها
    • لاکشمی
    • کوجیکی کتاب اساطیر ژاپن
    • آمون: خدای آفریننده
    مطالب پربازدید
    • پوسایدون: خدای آب و دریا
    • سر لانسلوت و ملکه گوینیه
    • آپولو: خدای خورشید
    • کیتسونه: شیطان قدرتمند
    • ارلیک خان: کلیددار جهنم
    • ایشتار: خدابانوی عشق
    • ژئوبال: نابودگر اهریمن
    مطالب تصادفی
    • کایرا خان: خدای خدایان
    • برج نمرود
    • بورکوت: عقاب مقدس
    • آفرودیت: خدابانوی عشق و زیبایی
    • الف هایم: بهشت نورس
    • ایساناگی و ایسانامی: اولین مخلوقات
    • ماهئو: روح اعظم