در شبکه های اجتماعی هوادار ما باشید
صفحه اصلی تالار گفتمان آرشیو عضویت ورود نقشه سایت خوراک تماس با ما درباره ما توره چیست؟
موضوعات




































آرشیو
  • 1398
  • لینک های دوستان
    نظرسنجی
    نظرتان در مورد سایت توره چیست؟





    فروش رمان فانتزی


    راه های اطلاع از قیمت و روش خرید


    >ورود به صفحه نویسنده<


    ارسال پیامک به نویسنده:

    +98 937 750 1095

    عید نوروز در اساطیر آریایی

    207 بازدید جمعه 01 فروردين 1399 بر اساس مناطق,خاورمیانه,بر اساس موضوع,رسوم,
    لایک: نتیجــــه : 0 امتیــــاز توســـط 0 نفـــر ، مجمـــوع امتیــــاز : 0
    نرم نرمک میرسد اینک بهار... خوش به حال روزگار...

     درباب نوروز: قسمت اول

    #نوروز از گاهنبارهای باستانی و اصیل #آریایی و #زرتشتی و یکی از المانهای مهم و پر قدرت شناخت فرهنگ ایرانی است. این جشن را آریاییان از دیرباز نیک داشته اند و مسلما فلسفه های اساطیری بسیاری به عنوان پشتوانه چنین رویداد سالیانه عظیمی در فرهنگ ایرانی یافت می شود. یکی از این تفکرات استناد به اقدام #هورمزد به آفرینش است.

    بهترین و دقیق ترین توصیف از آفرینش در اساطیر #آریایی و #زرتشتی را از کتاب باستانی #بندهشن می یابیم. چه این کتاب دقیقا در وصف نحوه آفرینش کائنات توسط #اهورا_مزدا نوشته شده است.

    در ابتدای آفرینش اهورا مزدای پاک خود را ستایید و آفریننده کل نامید. پس آفرید تقویم و زمان را و روز و شب را. پس نیکو و گرامی داشت روز اول خلقت را و آن را به نام خود یعنی #هرمز مزین گردانید. سپس او اقدام به آفرینش شش شالوده و بن مایه اصلی آفرینش #گیتی (جهان مادی) کرد و این آفرینش به میزان یک سال به طول انجامید. (باید بدانیم که جهان معنوی یا #مینو پیش از گیتی حضور داشته و آفریده شده بود و #فرورهر ها، ایزدان، امشاسپندان و روان #زرتشت در مینو نزد #هورمزد حضور داشته اند.)

    هورمزد در طول یکسال با فاصله هایی نامتقارن به ترتیب "آسمان"، "زمین"، "آب"، "گیاه"، "گاو" (مجازا هر چهارپای سودرسان) و "انسان" را آفرید. و چون آفرینش هر کدام را به پایان رسانید در پنج روز آنان را مقدس گردانید و #گاهنباری در پنج روز فراز آورد که انسانها این گاهنبارها را در تقویم جشن بدارند. چون آفرینش آخرین عنصر یعنی "انسان" به پایان رسید دقیق 360 روز به طول انجامیده بود. پس از آن هورمزد آخرین پنج روز را به شادی فراز آورد و پس از آن مصادف با شروع سال نو بوده است که تمامی گیتی گرد آمده اند.

    پس #کیومرث و #گوش (اولین انسان و چهارپا) در اولین روز از اولین سال یعنی گاهنبار #هرمزگان یا #نوروز هورمزد را به ستایس خواندند و از او برکت و نعمت خواستند.

    #شاهنامه میگوید که هورمزد به برکت این ستایش کیومرث را #فره ایزدی بخشید و او را اولین پادشاه و اولین پیامبر نسل بشر قرار داد و پس از آن او هر سال چنین روز آغازینی را جشنی بزرگ برپای ساخت و به ستایش هورمزد و فروهر پاک وی پرداخت و از اینجا #نوروز پدید آمد.

    البته این تنها یک فلسفه است و مفاهیم بسیار دیگری در باب نوروز نقل شده که در روزهای آتی باقی مانده تا نوروز بدانها خواهیم پرداخت. با هشتگ #نوروز ما را در این مقال همراهی کنید.



    خاصه اکنون که بهار آمد و فروردین است!
    چمن امروز بهشت است و تو در می یابی

     درباب نوروز: قسمت دوم

    از معتبرترین و جذابترین روایات وابسته به #نوروز #آریایی، بازگشت #فرورهر ها در پایان سال کهنه و نوید بخش بودن آغاز فروردین است. چنانکه این روایت را در کتب باستانی #دینکرد (Dinkard) و #زاد_اسپرم (Zādsparam) با جزئیات کامل می یابیم.

    پیشتر راجع به چیستی #فرورهر (Fravahar) توضیح داده ایم و میدانیم که به اعتقاد دیانت #زرتشتی این قسمتی از وجود انسان و جنبه ازلی و ابدی و فنا ناپذیر آن است. بنا بر این فروهر هر شخص درگذشته که پاک و بدون خطایا است پس از مرگ او نزد #هورمزد باز میگردد. اما مقرر گشته است که در پایان هر سال به میمنت و مبارکی این فروهرها دوباره بر #گیتی نزول نموده و به دیدار بستگان و زندگان خود نائل آیند. این بازگشت از ده روز پیش از شروع سال نو و در "فروهر روز" (روز 19 هر ماه آریایی) آغاز میشود و تا فرا رسیدن گاهنبار #هرمزگان یا #نوروز ادامه می یابد.

    با این تفاسیر هر خانواده #آریایی پیش از شروع این ورود مقدس کاشانه خود را آب و جاروب کرده (فلسفه #خانه_تکانی) و آتش می افروزد (یکی از فلسفه های ممکن برای #چهارشنبه_سوری) تا راهنمای فروهرهای مینوی باشد. همچنین در می یابیم وجه تسمیه "فروردین ماه" را. بدین صورت که به #اوستایی #فروهر_دئنا نام دارد که به معنای "راه و مسیر فروهر ها" است.

    در پنج روز آخر (زائد بر 360 روز) سال که در تقویم آریایی "پَتَک" نامیده میشود، به اعتقاد آئین زرتشت، پنج #گاتا اصیل از کتاب #اوستا نازل شده اند. (روایتی کاملا منطبق و مشابه با شبهای #قدر در دین #اسلام، چرا که در شبهای مزبور نیز ملائک مانند فروهرهای زرتشتی در رفت و آمدند و قرآن مجید در چنین شبهایی نازل شده است). این پنج روز به ترتیب
    #اهنود(Ahnood)
    #اشتود (Ashtowad)
    #سپنتمد (Sepantamad)
    #وهوخشتر (Vahovakhshathrah) و
    #وهشتواش (Vaheshtvāsh)
    نام دارند که دقیقا هم نام با گاهان اوستایی اند و در این پنج روز فروهرهای پاک اوستا نازل شده و کتاب را بر روان #اشوزرتشت عرضه نموده اند. به همین میثاق همه ساله نیز در چنین روزهایی این فروهرها بر زمین باز میگردد و مژده میدهند که هر کس بر خواندن اوستا بکوشد و بدان عمل نماید رستگاری مینوی را بدست خواهد آورد.

    پس از به پایان رسیدن این شبهای پر از رستگاری و رحمت موسم نوروز فرا میرسد که موعدی برای حمد و سنای هورمزد و شادی و سرور است و این فلسفه محکم دیگری برای برپایی نوروز #آریایی است و شایسته است که این گاهنبار پر تلالو و گرامی با اطلاع از این روایات و فلسفه ها هر چه پرشورتر و نیکوتر برگزار شود.



    ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی
    از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی 

     درباب نوروز: قسمت سوم (نوروز جمشیدی)

    به عنوان فلسفه دیگری از تاریخچه #نوروز میتوان بانی آن را #جمشید پیشدادی دانست. از #جمشید در #بندهشن نام برده شده و او را به عنوان "اولین پادشاه خونیرس" که فر ایزدی شامل حالش شد، یاد کرده اند.

    توضیحات بدین صورت است که چون فر بر جمشید عرضه شد و او به مقام شاهی مردم #آریایی رسید، کشور آراست و مردم را از هر تخمه گرد آورد و به یاری آنان تختی عظیم بنا نهاد که نشانی از تسلط و حق حکومت باشد. (فلسفه نامگذاری #تخت_جمشید بدین نام به همین موضوع باز میگردد) پس او ستایید #هورمزد پاک را و به شکرانه این برکت دولت افروختن "تقویم" را بنا نهاد و به فرمان اهورا مزدا به شمار آورد نحوه گردش خورشید را در آسمان. به این منظور او ستونی بنا نهاد بلند و پرداخته و به آن اندازه خورشید در آسمان را در هر روز رقم زد و دید که خورشید به تابستان در آسمان هر روز بیش از پیش صعود کرده و در زمستان نزول می نماید. اما در روز معینی درست در اعتدال بهار به ارتفاع اولیه خود در آسمان باز میگردد که این گردش سیصد و شصت و پنج و یک ربع روز به طول می انجامد. پس اینگونه او این روز را مصادف با #خرداد روز از #فروردین ماه بیاراست و آن را #نوروز نام نهاد. جشنی و محفلی بس نیکو پدید بیاورد که در آن بار عام داده میشد و خوانی بزرگ بگسترد که بر آن از خوراکی های پاک نهاده شده و تا یک ماه این پایکوبی را برقرار داشت.

    باید دقت کرد که در تقویم امروزی مانند تفاوت همه مناسبتها به میزان "شش" روزه با تقویم #زرتشتی #آریایی باستان، جشن نوروز جمشیدی که در روز ششم فروردین برپا میشده به روز اول فروردین و روز گاهنبار #هرمزگان یا #نوروز_اهورایی منتقل شده و این دو مناسبت فرخنده در کنار هم جشن گرفته می شوند. اما باید بدانیم که این دو طلیعه در دولتهای ایران پیش از اسلام و قبل از بوجود آمدن تقویم جلالی خورشیدی متفاوت و متمایز از یکدیگر بوده اند و هر کدام در جای خویش جشن گرفته میشد. حتی بدین صورت که دولت #هخامنشی به رسم از جمشید از روز یکم فروردین پرچم نوروز بر می افراشتند و تا پنج روز بار عام میدادند و مردم خونیرس و نمایندگان دیگر ممالک تحت سلطه امپراتوری هخامنشی را که با هدایای نوروز برای بزرگترین جشن آریایی آمده بودند به حضور می پذیرفتند و با آنان رایزنی کرده و از آنان پذیرایی می کردند. اما روز ششم یا نوروز جمشیدی روز خاص نوروز دربار نامیده میشد و جشن و سرور اختصاصی سلطنتی برپای بود و تشریفات خاص اجرا میشد. (توصیفات دقیق و زیبایی از شرفیابی نمایندگان ملل مختلف برای تبریک نوروز در نقش های باقی مانده قسمت "دیوار مهتابی" در کاخ #پرسه_پولیس امروزه نیز مشهود هستند)

    همچنین رویداد خجسته دیگر ششم فروردین ماه همانا ولادت و بعثت #اشوزرتشت، پیامبر دین باستانی #مزدیسنا یا #زرتشتی است. این واقعه نیز به اندازه نوروز برای زرتشتیان و آریاییان باستان عزیز بوده و میباشد و عنصری است لازم و کافی تا #نوروز را به عظیم ترین گاهنبار #آریایی بدل کند. گفته میشود روان زرتشت در این روز پاک از مینوی به گیتی نزول نمود و #فروهر او به روشنی بدرخشید و #هورمزد با وی اینگونه سخن گفت که:
    "ای #اشوزرتشت! فروهر من را که پاکترین و درخشنده ترین است و در پاکی تمام و سرآمد است بستای و #دین را برای من بپا دار".


    درباب نوروز: قسمت چهارم (هفت سین)

    رسم گستراندن خوان هفت عنصر رسمی دیرین و پیوند خورده با گاهنبار #نوروز #آریایی است. این سفره امروزه #هفت_سین نامیده می شود و تقدس خاصی در برپایی آن قابل دریافت است.

    خاستگاه هفت سین در منابع گوناگون، متفاوت ذکر شده است. #فردوسی در #شاهنامه آن را ابداعی از #کیانیان میداند اما #زادسپرم اولین برپایی خوان نوروز را به #جمشید پیشدادی نسبت میدهد. من حیث المجموع بی شک منشا باستانی #هفت_سین قابل اثبات می باشد.

    باید دقت کنیم که اصول برپایی هفت سین در طول تاریخ دست خوش تغییرات بسیاری شده است. اما موردی که ثابت و پایدار بوده است حضور عدد "هفت" است. ذات چنین تعدادی را میتوان با فلسفه های بسیاری توحیه نمود اما معروف ترین و‌ متفق ترین این نظرها الگوگیری از تعداد #امشاسپندان مقدس یا فرزندان #هورمزد است که به عدد هفت بوده اند. بنابراین هر کدام‌ از هفت عنصر هفت سین نشانی از ذات و صفت یکی از امشاسپندان می باشد.

    بنا به روایتی هفت "سین" ابتدا هفت "شین" بود. برخی‌ از محققان‌ معتقدند که‌ در این‌ سفره‌ هفت‌ شین می ‌گذاشته ‌اند همچون‌ ، شیرینی‌، شیر، شکر، شاهدانه، شوری، شفتالو و شیرمال. (چنین عناصری تنها فرضیه ای می باشند و با توجه به وضعیت شواهد موجود از خوراک باستانی ایرانی حدس زده می شوند)

     گروهی دیگر بر این گمانند که ابتدا هفت‌ "چین" یعنی هفت نوع چیدنی از درخت، بوده است که بعدها به هفت‌ سین تغییر یافته است. اما قرن هاست‌ که‌ در سفره‌ عید هر ایرانی،‌ هفت‌ گونه‌ خوردنی‌ که‌ حرف‌ نخست‌ آن‌ها "سین" است‌، چیده‌ می ‌شود.

    با تمام این اوصاف ما با در نظر گیری هفت سین و باقی عناصر غیر خوراکی به توصیف و تفسیر آنان میپردازیم. اما باید در نظر داشته باشیم که برخی عناصر با نام عربی (همچون سنبل) یا غیر خوراکی که به جای سین ها گماشته میشوند (همچون سکه) خاستگاه باستانی #آریایی ندارند طی سالیان و تحریف ها به این خوان افزوده شده اند.

    1. سبزه: سبزه یا جوانه سبز گندم یا ماش و یا دیگر غلات و حبوبات نمادی از سرسبزی و بی مرگی است. جوانه های سبز ترنه بی شک نمودی از رستاخیز و زندگی دوباره پس از سرما و زمستانند. واضح است که "سبزه" به نمایندگی از امشاسپند بانو #امرتات یا #مرداد بر سفره حضور دارد.


    2. سیب: به عنوان نمود شادابی و تندرستی شمرده میشود. سرخی سیب فراز آور یاد آتش پاک امشاسپند #اشه_وهیشته یا #اردیبهشت است. بنابراین سیب پیام آور صداقت و عدالت است.

    3. سمنو: سمنو بدون شک نمودی از برکت زمین بارور و فراوانی و وفور نعمت است. با این وصف سمنو به عنوان تقدیسی از جانب امشاسپند بانو #سپنتا_آرمئیتی یا #اسفند بر خوان نوروز حضور می یابد.

    4. سماق: به عنوان مظهری از اندیشه زلال و پاک و تقدیس تفکر نیکو شمرده میشود. سماق نماینده ای از جانب والاترین امشاسپندان یعنی #وهومنه یا #بهمن است.

    5. سیر: سیر عنوانی از پاکی و پاکیزگی است. بدون شک سیر بیانگر تقدیس امشاسپند بانو #هوروتات یا #خرداد است.

    6. سنجد: بمانند ذات یک میوه پاک و کمیاب و سلطنتی میتوان سنجد را نمودی از والاتباری امشاسپند موکل بر سلطنت و شهریاری بر حق دانست. حضور #خشثره_ویریه یا #شهریور با سنجد بر سفره نمایان میشود.

    7. سرکه: سرکه با گذر دوران بلند از افشره میوه ها حاصل میشود. ناپاکی و ضرر را در ساخت سرکه راهی نیست. بنابراین سرکه معرفی کننده ذات پاکی و معنویت خالص است. با این وصف سرکه نماینده ای از جانب امشاسپند #سپنتا_مینیو است.

    سوای این هفت سین عناصر ذیل نیز با فلسفه های خاص خود بر سفره گماره میشوند.

    تنگ ماهی: به نمود #کرا_ماهی های محافظ درخت پاک زندگی یعنی #درخت_هوم_سفید یا #گئوکرن بر سفره قرار داده میشود. بر خلاف شایعات و اطلاعات غلطی که به تازگی در فضای مجازی پخش شده اند گماردن تنگ نگهداری ماهی بر سفره هفت سین خاستگاه مطمئن و باستانی #زرتشتی دارد و به چینیان، اعراب یا سلسله های پادشاهی پس از اسلام ربط پیدا نمیکند.

    آب و شمع: به نمودی از دو ایزد پاک یعنی #آناهید و #میترا به نشانه روشنی و شگون و پاکی بر سفره حضور می یابند.

    قرآن کریم: نماینده دین مبین اسلام است که در کنار عناصر فرهنگ اصیل #آریایی به عنوان نشانی از دین تازه مردم ایران بر سفره حضور می یابد و آن را متبرک می گرداند.

    با توضیح این مهم مقاله در باب #نوروز آریایی در اینجا به پایان می رسد. در این ساعات باقی مانده تا تحویل سال نو برای همه عزیزان همراه کانال توره پیشاپیش آرزوی سالی سراسر نیکی و کامیابی داریم

    برچسب ها :


    پست های مرتبط :


    ارسال نظر
    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
    کد امنیتی
    رفرش
    کد امنیتی
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]

    آغاز پیش فروش رمان فانتزی ندای اوراکل

    برای اطلاع از قیمت و روش خرید به کانال ندای اوراکل وارد شوید


    https://t.me/calloforakel


    آمار
    سخنان بزرگان
    موسیقی برگزیده


    عنوان: سهراب و گردآفرید

    فولکلور: آریایی

    ماهنامه‌ قلمرو خیال
    ما را دنبال کنید
    آمار
    آمارگیر
      آمار مطالب
      کل مطالب : 143
      کل نظرات : 0
      آمار کاربران
      افراد آنلاين : 2
      تعداد اعضا : 12
      آمار بازديد
      بازديد امروز : 198
      بازديد ديروز : 48
      بازديد کننده امروز : 28
      بازديد کننده ديروز : 31
      گوگل امروز : 22
      گوگل ديروز: 24
      بازديد هفته : 198
      بازديد ماه : 1,702
      بازديد سال : 76,181
      بازديد کلي : 131,226
      اطلاعات شما
      آي پي : 34.231.243.21
      مرورگر :
      سيستم عامل :
    مطالب جدید
    • اوغوز بایرامی تا ارکنه قون
    • عید نوروز در اساطیر آریایی
    • ریگ ودا
    • پایان دوران الف ها
    • لاکشمی
    • کوجیکی کتاب اساطیر ژاپن
    • آمون: خدای آفریننده
    مطالب پربازدید
    • پوسایدون: خدای آب و دریا
    • سر لانسلوت و ملکه گوینیه
    • آپولو: خدای خورشید
    • کیتسونه: شیطان قدرتمند
    • ارلیک خان: کلیددار جهنم
    • ایشتار: خدابانوی عشق
    • ژئوبال: نابودگر اهریمن
    مطالب تصادفی
    • اوغوز بایرامی تا ارکنه قون
    • خرداد: نگهدارنده آب ها
    • بورکوت: نماد نور و خورشید
    • زروان: پدر هورمزد
    • مانقورد: بی اصالت
    • ریگ ودا
    • اوباتالا: خدای آسمان